NRJ: Kanal för musikhits uppstår inte av en slump
NRJ erbjuder sina lyssnare den bästa och trendigaste hitmusiken. Kanalens spellista skapas inte av en slump, utan av ett noggrant utvalt låturval och passionerade proffs.
”Musik är NRJ:s DNA. Hela kanalen är uppbyggd kring musik och programledarna älskar den musik de spelar och är passionerade kring den. Programledarna och producenterna deltar alltid i lyssningssessionerna för nyheterna och går på många spelningar på sin fritid. Trender förändras i snabb takt, vilket ger en fin variation i spellistan”, säger NRJ Country Director Esa Lahdenpää.
Den mest spelade genren på kanalen är dance-pop. Även om utländsk musik spelar en något större roll än inhemsk musik, säger Lahdenpää att andelen inhemsk musik är på väg uppåt.
”Vår styrka är att vi är en stor europeisk aktör i branschen, vilket innebär att vi enkelt kan få intervjuer, videos och hälsningar från alla världens största artister till Finland. Förra året gjorde vi varumärkessamarbeten med The Weeknd, David Guetta, Dua Lipa, Ed Sheeran och många fler. Men graden av inhemskhet ökar över hela linjen”, säger Lahdenpää.
Enligt Lahdenpää kommer musikkanalen att fortsätta spela en roll i människors liv även i framtiden, även om sättet att lyssna på radio förändras.
”Radio har funnits i människors liv så länge att jag inte tror att den kommer att försvinna inom en snar framtid. Musik kommer att lyssnas på och konsumeras mer och mer, och våra lyssnare kommer att fortsätta att lyssna på hitmusik på NRJ.”
Licensieringen av hitinspelningar som spelas av NRJ hanteras av Gramex: ersättning betalas till inhemska och utländska musikutövare och producenter. Enligt Lahdenpää är den viktigaste aspekten av hanteringen av musiklicenser, som är föremål för frekventa förändringar, enkelhet och personalisering.
”Med Gramex fungerar det och det fungerar! Den goda och personliga kundservice som vi har byggt upp under åren är A och O. Gramex sätter en person på telefonen och svarar på deras frågor”, säger Lahdenpää.