
Vaikuttaa ostopäätöksiin
Musiikki vaikuttaa tutkimusten mukaan sekä asiakkaiden tunnelmaan että ostokäyttäytymiseen. Kun musiikki tukee haluttua brändiä, se lisää ja ohjaa myyntiä.
Areni & Kim (1993) totesivat tutkimuksessaan, että klassista musiikkia soitettaessa ihmiset valitsivat kalliimpia viinilaatuja.
Toisessa tutkimuksessa ranskalainen musiikki lisäsi ranskalaisten viinien ja saksalainen musiikki saksalaisten viinien menekkiä. Kun asiakkaita haastateltiin jälkikäteen, kävi ilmi, että asiakkaat eivät tiedostaneet musiikin vaikutusta ostopäätökseensä, vaan se oli tiedostamatonta (Adrian North & David Hargreaves, 1999).
Myös siitä on paljon tutkimuksia, että musiikki saa asiakkaat ostamaan enemmän. Kun ruotsalaisessa kuluttajaelektroniikka-liikkeessä soi joulukuussa joulumusiikkia, asiakkaat viipyivät kaupassa keskimäärin kahdeksan minuuttia kauemmin ja kuluttivat 910 kruunua enemmän verrattuna siihen, kun kaupassa ei ollut taustamusiikkia (Andersson, 2012).