
Sisusta oikealla musiikilla
Musiikki on vahva sisustamisen väline. Sillä on helppo luoda liikkeeseen tai asiakastilaan haluttu tunnelma.
Musiikilla sisustamisen idea syntyi jo 1970-luvulla. Philip Kotler julkaisi uraa uurtavan analyysinsä, jonka mukaan liikkeen tunnelma – äänimaailmasta sisustukseen ja tuoksuihin – on kokonaisuus, joka vaikuttaa kuluttajan viihtymiseen ja käytökseen (Atmosphere as a Marketing Tool, Journal of Retailing 49, 1973).
Liikkeen tunnelma syntyy kokonaisuudesta. Se kannattaa ajatella huolella, asiakkaan musiikkimakua ajatellen ja omaa brändiä tukien. Oikein valittu tuttu musiikki herättää muistoja ja vetoaa tunteisiin.
Spangenber, Grohman & Sprott (2005) havaitsivat tärkeäksi elementtien yhteensopivuuden: kun jouluista musiikkia käytettiin jouluisen hajusteen kanssa, asiakkaiden arviot myymälästä olivat kaikkein
suotuisimmat.
Musiikin vaikutus näyttäytyy erityisen vahvasti, kun asiakas tunnistaa ja pitää soitetusta musiikista (Garlin & Owen 2006; Grewal et al., 2003). Parhaiten vaikuttaa siis suunniteltua brändiä ja tunnelmaa vahvistava musiikki, jonka asiakkaat tunnistavat.