Gramexin vastuullisuus: Mitä on vastuullisuus datataloudessa?

Gramexin tehtävänä on varmistaa, että artistit, muusikot ja tuottajat saavat ansaitsemansa korvaukset aina, kun heidän äänitteensä soivat radiossa, mediassa tai taustamusiikkina Suomessa tai ulkomailla.
Tämä edellyttää kattavia tietojärjestelmiä sekä datan keräämistä ja hallinnointia.
“Kehitämme jatkuvasti Gramexin tietojärjestelmää ja kansainvälistä tiedonvaihtoa, jotta korvausten maksaminen olisi mahdollisimman sujuvaa myös globaalisti”, kertoo Gramexin data- ja järjestelmäpäällikkö Katja Pönkkä.
Datan määrän optimointi
Datan määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, sillä uusia kappaleita julkaistaan päivittäin reilusti yli satatuhatta. Vastuullisena toimijana Gramex asettaa tiukat laatukriteerit keräämälleen ja hallinnoimalleen datalle.
“Emme välttämättä tarvitse jokaisen maailmassa julkaistun biisin tietoja. Keskitymme siihen dataan, joka on Gramexin toiminnalle olennaista.”
Gramex kerää asiakkailta vain ne tiedot, joita tarvitaan korvausten maksamiseen sekä ottaa vastaan vain laatukriteerit täyttävää dataa kansainvälisissä tiedonvaihdoissa.
“Säästämme myös resursseja, kun datan määrään kiinnitetään huomiota”, kertoo Pönkkä.
Gramex tunnistaa oikeudenomistajat datan avulla
Radiot lähettävät Gramexille kuukausittain raportteja käyttämistään äänitteistä. “Meidän pitää tunnistaa, mikä kappale on soinut radiossa ja kenelle rahat maksetaan”, kertoo Pönkkä.
Ideaalitilanteessa raportit ovat täsmällisiä, jolloin soitetut kappaleet löytyvät automaattisesti Gramexin tietojärjestelmästä. Joskus äänitettä täytyy kuitenkin etsiä ulkopuolisista lähteistä, kuten kansainvälisistä tietokannoista.
Haasteita tuo kansainvälisten tietolähteiden määrän jatkuva kasvu ja tilityksissä käytettyjen formaattien kehittyminen.
Välillä käy niin, että joitain äänitettä ei tunnisteta syystä tai toisesta. Syynä voi olla ääniteilmoituksen puuttuminen tai puutteellinen täyttö. Tällaisessa tilanteessa korvauksia ei voida maksaa.
Gramex etsii oikeudenomistajaa aktiivisesti eri keinoin kolmen vuoden ajan. Se julkaisee säännöllisesti listan tunnistamattomista soittotapahtumista sekä on tarvittaessa yhteydessä suoraan mahdollisiin oikeudenomistajiin.
Toiminnan läpinäkyvyys ja tietoturva
Tietoturva ja avoimuus ovat Gramexin toiminnan kulmakiviä. Asiakasdataan pääsevät käsiksi vain ne henkilöt, joiden työn kannalta se on välttämätöntä. Lisäksi Gramex noudattaa asianmukaisesti yleistä tietosuoja-asetusta.
Asiakasdatan käsittely tehdään läpinäkyväksi raportoimalla mahdollisimman tarkasti korvauksista. “Kerromme asiakkaalle, mistä raha on tullut ja millä perusteella tilitys vähennyksineen on tehty.”
Asiakkaat voivat tarkastella omia tietojaan korvausten ja ääniteilmoitusten osalta MyGramex-portaalissa sekä ilmoittaa tuottamansa äänitteet.
“Haluamme kehittää MyGramexia helppokäyttöisemmäksi asiakaskyselyiden perusteella, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä asiakkaille.”
“Kohtelemme asiakkaitamme tasavertaisesti sekä varmistamme, että jokaisen asiakkaan yhteydenottoon vastataan”, tiivistää Pönkkä.
Lue myös:

Gramexin vastuullisuus: Kuinka syntyy hyvinvoiva ja oppiva työyhteisö?

Gramexin vastuullisuus: Kohti ilmasto- ja resurssiviisasta toimintaa

Gramexin vastuullisuus: Millainen on vastuullinen kumppani ja vaikuttaja?
