Englanninkielisen musiikin valta-asema murenee Spotifyssa
Musiikin suoratoistoa hallitseva Spotify on jälleen julkistanut vuosittaisen Loud & Clear –raporttinsa. Sen kiinnostavin data koskee musiikin kielellistä moninaistumista ja siirtymistä pois englanninkielestä, joka on hallinnut populaarimusiikkia sukupolvien ajan.
Spotifyn 10 000 striimatuimmasta kappaleesta 54,9 prosenttia oli englanninkielisiä vuonna 2023. Se on lähes seitsemän prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022, mikä taas on viisi prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.
Jos sama tahti jatkuu, ensi vuoteen mennessä englanninkieliset kappaleet ovat pudonneet Spotifyssa kahdesta kolmasosasta alle puoleen vain kolmessa vuodessa.
Yli puolet artisteista, jotka tienasivat yli 10 000 dollaria Spotifyssa viime vuonna, ovat kotoisin ei-englanninkielisistä maista. Suosituimpia kieliä ovat espanja, saksa, portugali, ranska ja korea. Niiden lisäksi suosiotaan kasvattivat hindi, indonesia, punjabi, tamili ja kreikka.
Aiemmin tässä kuussa julkaisemassaan erillisessä raportissa Spotify kertoi, että intialaisen musiikin maailmanlaajuinen kulutus on kasvanut yli 2000 prosenttia niiden viiden vuoden aikana, jotka Spotify on toiminut maassa. Pelkästään vuonna 2023 intialaisen musiikin maailmanlaajuinen kulutus kasvoi 85 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Samalla kun musiikki monipuolistuu kielellisesti englanninkielisissä maissa, paikallisen musiikin suosio kasvaa ei-englanninkielisissä maissa. Voimakkain esimerkki tästä glokalisaatioksi kutsutusta ilmiöstä on Latinalaisessa Amerikassa tapahtunut latinomusiikin räjähdysmäinen suosio, josta myös Gramex uutisoi tammikuussa. K-Popin ja Afrobeatsin suosio ovat nekin seurausta tästä ilmiöstä.
Glokalisaatio näkyy myös Euroopassa: Saksassa ja Suomessa kahdeksan kymmenestä kuunnelluimmasta artistista vuonna 2023 oli paikallisia. Ranskassa, Italiassa, Ruotsissa ja Puolassa suosituimpien artistien paikallisuusprosentti oli vähintään puolet tai enemmän.
Loud & Clear -raportissa korostettiin myös Spotifyn johtavaa asemaa musiikin suoratoistomarkkinoilla. Viime vuonna yhtiö maksoi musiikkialan toimijoille ennätykselliset yhdeksän miljardia dollaria. 66 000 artistia tienasi vähintään kymmenen tuhatta dollaria, kun vuonna 2017 vastaava luku oli 23 400. 11 600 artistia tienasi yli sata tuhatta dollaria, ja 1250 artistia yli miljoona dollaria.
Ensimmäistä kertaa koskaan puolet maksuista, noin 4,5 miljardia dollaria, meni riippumattomille artisteille ja riippumattomien levy-yhtiöiden kanssa sopimuksen tehneille artisteille. Yli tuhat dollaria ansaitsevien artistien määrä on Spotifyn mukaan lähes kolminkertaistunut vuodesta 2017.
Toisaalta Spotify muutti rojaltimalliaan tämän vuoden alussa. Yksittäisen kappaleen on nykyään saatava vähintään 1000 suoratoistoa, ennen kuin artisti on oikeutettu 3–5 euron korvaukseen.