• EN
  • SV
  • Latinalaisen musiikin suosio jatkaa kasvuaan

    18.01.2024 Mervi Vuorela
    Jos musiikkivuotta 2024 pitäisi ennustaa tilastojen valossa, yksi trendi näyttää selkeältä: latinalaisen musiikin suosio jatkaa kasvuaan.

    Latinalaisella musiikilla tarkoitetaan pääasiassa Latinalaisessa Amerikassa tehtyä espanjan- ja portugalinkielistä musiikkia, jonka suosituimpia nykyartisteja ovat puertoricolainen Bad Bunny ja meksikolainen Peso Pluma. Trendi on globaali: myös Suomessa monet artistit Anna Abreusta Sanniin ja Robinista JVG:hen ovat flirttailleet latinorytmien kanssa.

    Latinalainen musiikki on ollut yksi viime vuosien suurimpia läpimurtotapauksia niin äänite- kuin suoratoistobisneksessä. Vuonna 2022 latinomusiikin levymyynti ylitti ensimmäistä kertaa miljardin dollarin rajan Yhdysvalloissa, ja sen osuus musiikin suoratoistosta oli noin kahdeksan prosenttia.

    Latinalaisen musiikin fanit näyttäisivät myös ostavan muita faneja innokkaammin musiikin oheistuotteita kuten t-paitoja. Yhdysvaltalaisen markkinavalvojan Luminaten vuonna 2023 julkaiseman raportin mukaan latinomusiikin superfanit käyttävät keskimäärin 30 prosenttia enemmän rahaa musiikin kulutukseen kuin muut superfanit.

    Ehkä selkein osoitus latinalaisen musiikin suosion kasvusta löytyy Spotifyn viime kuussa julkaisemista tilastoista. Niiden mukaan latinalaisen musiikin kuuntelijoiden määrä Spotifyssa kasvoi maailmanlaajuisesti 986 prosenttia vuodesta 2014 vuoteen 2023.

    Vielä kymmenen vuotta sitten Spotifyn maailmanlaajuisella top 100 -listalla ei ollut yhtään espanjankielistä kappaletta. Vuonna 2023 useampi kuin joka viides Spotifyn sadasta suosituimmasta kappaleesta oli espanjankielinen.

    Latinalaisen musiikin nousulla voi olla laajempiakin vaikutuksia musiikkibisnekseen, sillä monet genren isoista nimistä välttelevät perinteisiä levy-yhtiöitä. He rakentavat liiketoimintansa itse tai vaativat sopimuksia, jotka tuovat heille enemmän päätösvaltaa ja rahaa.

    Hyvä esimerkki on latinomusiikin supertähti Bad Bunny. Hänellä ei ole sopimusta suuren levy-yhtiön kanssa, mutta silti hän keikkailee loppuunmyydyillä stadioneilla, ja 12 hänen kappaleistaan on striimannut Spotifyssa yli miljardi kertaa. Se on enemmän kuin yhdelläkään toisella artistilla Spotifyn historiassa.

    Lisää samasta aiheesta