Naisten määrä musiikin tekijöinä ja esittäjinä jatkaa kasvuaan
Naiset pokkasivat Grammyn neljässä gaalan kuudesta pääluokasta: Vuoden albumi (Taylor Swift: Midnights), Vuoden single (Miley Cyrus: Flowers), Vuoden kappale (Billie Eilish: What Was I Made For?) ja Vuoden tulokas (Victoria Monet).
Naiset peittosivat miehet myös Grammy-palkintoehdokkuuksien määrässä: esimerkiksi r&b-laulaja SZA sai peräti yhdeksän ehdokkuutta, Victoria Monét ja Phoebe Bridgers seitsemän ehdokkuutta.
USC Annenberg Inclusion Initiative –tutkimuksen mukaan naisehdokkaiden osuus Grammyjen pääkategorioissa nousi viime vuodesta 8,5 prosenttia.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös naisartistien, -lauluntekijöiden ja -tuottajien osuutta Billboard Hot 100 -listalla vuosina vuosina 2012–2023. Selvisi, että naisartistien osuus nousi 35 prosenttiin, mikä on tutkimuksen historian korkein tulos. Etenkin sooloartistien määrä kasvoi, kun taas yhtyeissä esiintyvien naisten määrässä ei tapahtunut suurtakaan muutosta
Naispuolisten lauluntekijöiden osuus kasvoi yli viisi prosenttiyksikköä: vuonna 2022 se oli 14,1 prosenttia, viime vuonna 19,5. Raportissa todetaan myös, että 56 prosentissa vuoden 2023 kappaleista oli vähintään yksi naispuolinen lauluntekijä, mikä on enemmän kuin vuonna 2022 ja korkein prosenttiosuus 12 vuoteen.
Läheskään niin hyvin ei mene naistuottajilla, vaikka heidänkin määränsä nousi hieman. Tutkimuksen mukaan naisten osuus populaarimusiikin tuottajista oli viime vuonna 6,5 prosenttia. 94 prosentissa arvioiduista kappaleista ei yhdeksän vuoden aikana ollut edes yhtä naistuottajaa. Käytännössä se tarkoittaa, että tuottajana työskenteli raportointijaksolla 29,8 miestä yhtä naista kohden.
Tutkimuksen laadinnassa mukana ollut viestinnän apulaisprofessori Stacy L. Smith muistuttaa, että positiivisista kehityskuluista huolimatta aidosti tasa-arvoiseen musiikkialaan on yhä matkaa.
”Naiset täyttivät alle neljänneksen artistien rooleista kaikkina 12 tutkittuna vuotena, ja nämä luvut ovat vielä kaukana siitä, että ne edustaisivat 50 prosentin osuutta naisista väestössä ja musiikkiyleisössä.”