• EN
  • SV
  • Äänitemusiikille yhdeksäs perättäinen kasvuvuosi

    21.03.2024 Sari Aalto-Setälä
    Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n tilaston mukaan äänitemusiikin kulutus kasvoi vuoden 2023 aikana. Äänitemusiikin verottoman tukkumyynnin kokonaisarvo Suomessa vuonna 2023 oli 76,5 miljoonaa euroa. Äänitekäytöstä kerätyt Gramex-korvaukset huomioiden äänitemusiikin kulutuksen kokonaisarvo vuonna 2023 oli 102,6 miljoonaa euroa.

    Positiivinen markkinakehitys johtuu pääosin maksullisten suoratoistopalveluiden kautta saatavien tulojen kasvusta. Maksulliset striimauspalvelut (premium subscription) kasvoivat vuoden 2023 aikana aikana 6,5 prosenttia. Noin 91 prosenttia äänitemusiikin kulutuksesta tapahtuu nyt digitaalisten palveluiden kautta. Download- eli latauspalveluiden osuus pysyi ennallaan noin yhdessä prosentissa.

    Fyysisten äänitteiden osuus vuoden 2023 äänitemarkkinoista oli noin 9 prosenttia. Niiden myynti laski 1,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vinyylilevyjen myynnin arvo tulo ylitti kolmantena vuonna perättäin CD-levyjen myynnin arvon.

    Kotimaisen musiikin osuus kasvussa

    Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiden osuus vuoden 2023 äänitemyynnin kokonaismarkkinoista Suomessa oli 77 prosenttia.

    Kotimaisen musiikin osuus kokonaismarkkinoista nousi edelleen ja muodostaa nyt 35 prosenttia Musiikkituottajat ry:n jäsenyhtiöiden äänitemyynnistä.

    Vuoden 2023 myydyin albumi ja striimatuin kappale olivat kotimaisia. Vuoden 2023 top 50 striimatuimmasta biisistä peräti 44 oli kotimaista alkuperää.

    ”Tekemämme määrätietoiset ja pitkäjänteiset investoinnit kotimaiseen musiikkiin ja artisteihin näkyvät kotimaisen musiikin suosiossa. Tämä on erittäin positiivista myös Suomessa toimivien musiikkiyhtiöiden ja artistien kannalta” kommentoi kotimaisen musiikin osuuden kasvua Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen, joka toimii myös Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n hallituksen puheenjohtajana. Valtanen on lisäksi Gramexin hallituksen jäsen.

    Kotimaan markkinaosuudet 2023

    Suomen suurimpana musiikkiyhtiönä Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kokonaismyynnin perusteella jatkoi Universal Music 35,7 prosentin markkinaosuudella. Toiseksi suurin yhtiö oli Sony Music Entertainment Finland 29,8 prosentin osuudella ja kolmantena oli Warner Music Finland, jolla oli 28,6 prosentin markkinaosuus. Suomessa toimivista ns. indie-yhtiöistä suurin oli Playground Music 3,8 prosentin osuudella.

    Markkinaosuusluvut sisältävät myös monikansallisten yhtiöiden kautta tapahtuvan indie-yhtiöiden tuottaman musiikin jakelun. Indie-yhtiöiden osuus kotimaisen musiikin kokonaiskulutuksesta oli vuonna 2023 yhteensä noin 26 prosenttia.

    Fakta: