• EN
  • SV
  • Mimmi Label rakentaa tasa-arvoisempaa musiikkikenttää

    03.07.2025 Noora Marttila
    Kotimaiselle musiikkikentälle perustettiin tänä vuonna uusi levy-yhtiö, Mimmi Label. Yhtiön taustalla on joukko kokeneita ja intohimoisia musiikkialan ammattilaisia, jotka haluavat rakentaa yhdenvertaisempaa ja moniäänisempää musiikkikenttää.

    Uuden levy-yhtiön Mimmi Labelin missiona on edistää musiikkialalla erityisesti naisten ammatillista uraa ja hyvinvointia. Mimmi Labelin perustaja Jojo ”Johanna” von Hertzen kertoo, kuinka idea sai alkunsa ja miksi juuri nyt oli oikea aika toimia.

    ”Idea syntyi Playground Musicin Ninni Wetterstrandin ehdotuksesta, kun olimme Musamimmien tapahtumassa, joka on suunnattu naisille ja muunsukupuolisille musiikkialan tekijöille.”

    Tapahtuman jälkeen von Hertzen tiedusteli mahdollisuutta levytyssopimukseen Playground Musicin kanssaan, olihan hän juuri työstämässä toista albumiaan. Pian keskustelut kääntyivät kuitenkin ehdotukseksi omasta labelista ja ajatus tuntui von Hertzenistä heti oikealta.

    ”Minusta idea oli loistava! Ratkaisevana tekijänä oli, että Playground Music on tässä mukana jakelijana. Olemme saaneet tosi paljon tukea heiltä.”

    Von Hertzenillä ja hänen yhtiökumppanillaan Tiina Häyhällä on ollut jo useamman vuoden musiikkialalla toimiva yhtiö, joka on toiminut von Hertzenin oman musiikin julkaisijana, toimintaa ei siis tarvinnut aloittaa aivan alusta. Pian Mimmi Labeliin tulivat mukaan myös A&R Reetta Sjödin ja toimittaja-musiikintekijä Christina Boman. ”Meillä on todella osaava ja innostunut porukka”, von Hertzen iloitsee.

    Kuvassa Mimmi Labelin perustaja Jojo ”Johanna” von Hertzen. Kuva: Senni Rissanen

    Artistivalinnat – kohtaamisia, ei pelkkiä sopimuksia

    Mimmi Labelin julkaisut ovat toistaiseksi olleet pop-painotteisia, mutta tulevaisuus on avoin. ”Meitä lähestyvät eniten pop-artistit, mutta toivomme lisää bändejä ja eri genrejä. Reetta elää ja hengittää myös raskaampaa musiikkia, joten varmasti mennään jatkossa genrerajat paukkuen.”

    Mimmi Label on saanut satoja demoja muutamassa kuukaudessa, ja jokaiselle pyritään vastaamaan. ”Reetta kuuntelee kaikki demot ja käymme ne yhdessä läpi. Mietimme aina, olisiko artisti sopiva meille – ja toisaalta, olemmeko me sopiva taho artistille.”

    Mimmi Labelin sainausprosessi on henkilökohtainen ja harkittu. ”Reetta tapaa kiinnostavat artistit kahden kesken ennen sopimusneuvotteluja. On tärkeää, että kemiat kohtaavat ja tapaamista jää rento fiilis. A&R on kuitenkin artistille se lähin levy-yhtiön edustaja.”

    Sopimukset käydään huolellisesti läpi, ja artistille annetaan aikaa tutustua niihin. ”Suosittelemme aina, että artisti käy sopimuksen läpi myös oman lakihenkilönsä kanssa. Läpinäkyvyys ja kestävyys ovat meille tärkeitä arvoja.”

    Tekijänoikeudet osaksi arkea

    Vaikka musiikkialaa koettelevat monet haasteet, indiekenttä näyttää vahvistuvan. ”On tärkeää, että artisteilla on vaihtoehtoja. Levy-yhtiön valinta ei saisi olla sattumaa, vaan tietoinen päätös siitä, millaista tukea artisti tarvitsee juuri nyt,” muistuttaa von Hertzen.

    Mimmi Labelin filosofia korostaa artistin omaa ääntä ja valinnanvapautta. ”Kannustamme jokaista miettimään rauhassa, mikä taho tukee heidän matkaansa parhaiten.”

    Tekijänoikeusasiat ovat Mimmi Labelille keskeisiä. ”Jokaisen artistin kanssa puhutaan tekijänoikeuksista jo varhaisessa vaiheessa. Haluamme olla levy-yhtiö, joka neuvoo ja tukee myös näissä asioissa – se on osa artistin uraohjausta.”

    Von Hertzen kertoo kuulleensa Gramexista jo varhain urallaan, kiitos kokeneiden bändikavereiden. ”Moni ei kuitenkaan tiedä näistä asioista, vaikka musiikki soi jo radiossa. Siksi on tärkeää, että tietoa on saatavilla ja artistit ovat hereillä oikeuksistaan.”

    ”Sanon aina, että on parempi olla kiinnostunut tekijänoikeuskorvauksista ja mieluummin vielä liian aikaisessa vaiheessa uraa, kuin jälkijunassa. ”

    Kuvassa vasemmalta Jojo von Hertzen, Christina Boman, Tiina Häyhä ja Reetta Sjödin. Kuva: Pat Zenteno

    Yhteistyö rakentaa kestävää tulevaisuutta

    Vaikka Mimmi Label on vasta muutaman kuukauden ikäinen, yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on jo pitkällä. ”Meiltä on kyselty promopaketteja, biisileirejä, tiedotusapua ja sparrausta.”

    Varsinaista livepuolta tai keikkamyyntiä Mimmi Labelilla ei ole virallisesti, mutta von Hertzenille tapahtumatuotanto on tuttua. ”Järjestämme Mimmi Label Live -iltoja, joista ensimmäiset pidetään elokuussa Espoon kulttuurikeskuksen Amfi-teatterissa. Esiintyjät ovat koottu avoimella haulla.”

    Artistien hyvinvointi on Mimmi Labelin toiminnan kulmakivi. ”Uskomme, että kestävä musiikkiura syntyy turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Tarjoamme mentorointia, työnohjauksellista sparrausta ja tukea urasuunnitteluun.”

    Yhtiö haluaa olla myös aktiivinen osa alan muutosta. ”Musiikkialan epätasapainot eivät korjaudu itsestään. Siksi haluamme rakentaa tilaa, jossa erityisesti naiset voivat kasvaa ja kehittyä ilman pelkoa syrjinnästä tai uupumisesta.”

    Von Hertzen muistuttaa, että musiikkiala on jatkuvassa muutoksessa. ”Yhdenvertaisuutta ei toteuta kukaan yksin. Tarvitaan artisteja, tuottajia, levy-yhtiöitä, medioita, keikkapaikkoja ja faneja. Meillä ammattilaisilla on vastuu tehdä alasta turvallisempi, jotta uudetkin tekijät uskaltavat lähteä rakentamaan uraansa.”

    ”Ennen oli ennen, nyt on nyt.”