• EN
  • SV
  • Lasten lelu voi jatkossa nostaa artistin albumilistan kärkeen

    13.12.2024 Mervi Vuorela
    Elton Johnin vanha hittikokoelma Diamonds pongahti tässä kuussa Ison-Britannian albumilistan top-kymppiin. Syynä oli lasten lelu Yoto.

    Unohda suoratoisto. Musiikkilistoille voi nykyään päästä myös työntämällä luottokortin kokoinen värikäs muovinpala kannettavaan audiolaitteeseen, joka on suunnattu 3–13-vuotiaille lapsille.

    Tämän kuun alussa Ison-Britannian virallinen listayhtiö OCC hyväksyi Yoto-laitteisiin ostetut musiikkikortit listakelpoiseksi formaatiksi. Seuraukset näkyivät heti: Elton Johnin hittikokoelma Diamonds pongahti Yoto-kortin julkaisun jälkeen albumilistan sijalle 8. Myös The Beatlesin vuoden vanhat Yoto-albumit Red ja Blue nousivat listan sijoille 55. ja 73.

    Britannian albumilistan ykköseksi pääseminen vaatii nykyään noin 7500 kappaleen myynnin. Jokainen Yoto-kortti vastaa yhtä albumimyyntiä, kun taas suoratoistopalvelussa albumi on kuunneltava satoja kertoja, ennen kuin se lasketaan yhdeksi myynniksi. Yoto-kortit voivat siis vaikuttaa merkittävästi artistien listasijoituksiin.

    Yksi Yoto-kortti maksaa 11,99 puntaa, mikä vastaa kuukauden Spotify-tilausta tai cd-levyn hintaa 1990-luvulla. Hinta voi kuulostaa kovalta, mutta Yoton valmistajat uskovat korttien keräilypotentiaaliin.

    Fyysisten musiikkiformaattien keräily on kasvava trendi. Tämän hetken isoin poptähti Taylor Swift julkaisi Midnights-levynsä (2022) useana erilaisena värivinyyli-, cd- kasettiversiona. Myös Yoto tarjoaa digiaikaan kyllästyneille keräilijöille hamstrattavaa: Elton Johnin Diamonds julkaistiin neljänä erilaisena Yoto-korttina, joiden mukana tulee muun muassa sarjakuvakuvia.

    Mutta onko lasten värillisistä kuvakorteista musiikkiteollisuuden pelastajaksi aikana, jolloin suoratoistopalveluista saatavat tulot ovat vähäisiä ja kiertueiden kustannukset aiempaa suurempia?

    Artistit joutuvat tänä päivänä etsimään yhä luovempia tapoja ansaita rahaa. Laulaja Kate Nash kertoi viime kuussa rahoittavansa kiertueensa julkaisemalla peppukuvia OnlyFans-sivustolla. Lily Allen tekee samoin jalkakuvilla; hän on sanonut ansaitsevansa enemmän rahaa tuhannesta OnlyFans-tilaajasta kuin kahdeksasta miljoonasta kuukausittaisesta Spotify-kuuntelijasta.

    Yoto-kortit voivat tarjota artisteille yhden vaihtoehtoisen tulonlähteen. Musiikkibisneksen ongelmia se ei kuitenkaan ratkaise. Yoto on lapsille suunnattu audiolaite, mikä luonnollisesti rajoittaa sen kohderyhmää. On myös epäselvää, haluavatko kaikki lapset saati esiteinit kuluttaa tai kerätä musiikkia fyysisessä muodossa, vai onko kyse pikemminkin heidän vanhempiensa mielihaluista.

    Lasten audiofirmaksi Yoton korttivalikoima on yllättävän seniili. Elton Johnin ja Beatlesin lisäksi tarjolla on esimerkiksi Queenin, Bob Marleyn ja Spice Girlsin musiikkia. Yoton perustaja ja toimitusjohtaja Ben Drury on kuitenkin vakuutellut, että yhtiö julkaisee jatkossa albumikortteja myös nykyartisteilta. Sopimuksia on jo tehty sekä riippumattomien levy-yhtiöiden että Universalin, Sonyn ja Warnerin kanssa.

    Toistaiseksi Yotolla pyyhkii hyvin. Sen laitteita on myyty maailmanlaajuisesti miljoonia kappaleita, ja se on saanut taakseen nimekkäitä tukijoita. Beatlesin Paul McCartney on sijoittanut Yotoon kolme kertaa, ja heinäkuussa Facebookin Mark Zuckerberg ja hänen vaimonsa Priscilla Chan sijoittivat hyväntekeväisyysrahastonsa kautta yhtiöön 11 miljoonaa dollaria.

    Lisää samasta aiheesta