• EN
  • SV
  • Cd-levyn maineenpalautus on alkanut

    01.02.2024 Mervi Vuorela
    Vinyylilevyjen lisääntyneestä suosiosta on puhuttu paljon viime vuosina. Nyt myös cd näyttäisi tekevän hidasta paluuta.

    Populaarimusiikin merkittäviin markkina-alueisiin kuuluvassa Isossa-Britanniassa cd-levyjen myynti kääntyi viime vuonna kasvuun ensimmäistä kertaa liki kahteen vuosikymmeneen. Yhdysvalloissa sama muutos tilastoitiin jo vuonna 2021.

    Suomi on yleensä seurannut trendeissä Yhdysvaltoja ja Britanniaa muutaman vuoden viiveellä. On siis todennäköistä, että liki kuolleeksi julistettu cd kasvattaa pian suosiotaan täälläkin.

    Merkkejä tästä on jo ilmassa. Fyysisten äänitteiden markkinoita Suomessa hallitsevan Levykauppa Äxän toimitusjohtaja Jyri Lipponen vahvistaa, että cd-levyjen myynti kasvoi Äxässä karkeasti arvioiden seitsemän prosenttia viime vuonna. Cd:itä myytiin 338 999 kappaletta, ja vinyyleitä 237 304 kappaletta.

    Cd:n lisääntynyttä suosiota selittää useampi tekijä. Tärkein niistä on hinta: kun uudesta vinyylilevystä saa nykyään pulittaa lähes 35 euroa tai ylikin, puolet halvempi cd-levy tuntuu houkuttelevalta. Cd onkin kasvattanut myyntiään erityisesti teini-ikäisten keskuudessa. Heistä moni on löytänyt fyysisen levyn keinona erottua muista tai esitellä musiikkimakuaan.

    Nuorison lisäksi cd vetoaa ”nostalgiatuotteena” milleniaali-sukupolveen, joka kasvoi aikuiseksi ostelemalla hyllyynsä Nirvanan, Type O Negativen ja Oasiksen cd-levyjä. Formaatti kiinnostaa myös keräilijöitä, sillä cd-versiona julkaistaan yhä paljon erikoispainoksia, bokseja ynnä muuta harvinaisempaa materiaalia.

    Joissain genreissä cd ei koskaan mennytkään pois: hevi- ja metallipiireissä cd-levy on ollut ykkösformaatti oikeastaan koko 2000-luvun ajan.

    Cd:n suosiota puoltaa myös äänenlaatu. Formaatti on teknisesti hyvin korkealaatuinen, vaikka vinyylientusiastit parjaavatkin sitä usein ”lämmön” puuttesta – ominaisuudesta, jota suurin osa ihmisistä ei edes kuule.

    Sitten on vielä fyysisiä levyjä julkaisevien musiikin megatähtien kuten Taylor Swiftin vaikutus. Heidän levymyyntinsä on niin suurta, että se näkyy piikkinä myös cd-tilastoissa.

    Lisääntyneestä suosiosta huolimatta cd:n myynti on yhä vähäistä verrattuna suoratoistoon, jonka osuus Suomen kokonaismarkkinasta on noin 90 prosenttia.

    Myytävien cd-levyjen määrän odotetaan kuitenkin vakiintuvan tai mahdollisesti jopa kasvavan, koska lisääntynyt kysyntä on saanut yhä useammat jälleenmyyjät hankkimaan cd:itä varastoihinsa.