• EN
  • SV
  • No Fakes -lakialoitteelle uusi alku Jenkeissä

    11.04.2025 Mikael Salomaa
    Tekoälyyn liittyvät lakialoitteet etenevät maailmalla, kun No Fakes-act lakialoite esitetään uudelleen Yhdysvaltain kongressille. Kyseessä on merkittävä lakiesitys, joka loisi jokaiselle yhdysvaltalaiselle uuden liittovaltiotasoisen immateriaalioikeuden omaan ääneensä ja kuvaansa.

    Viime kongressikaudella esitetty versio on jo saanut laajasti tukea sekä republikaani- että demokraattiedustajilta. Aloitetta tukee kansainvälinen Human Artistry –kampanja, johon kuuluu myös Suomesta Gramex ja useat muut musiikkialan toimijat.

    Esitys määrittelee selkeän suojan tekoälyllä tuotettuja ja digitaalisilla alustoilla levitettyjä deepfake-sisältöjä vastaan. Aloitteessa linjataan työkaluja esimerkiksi tilanteisiin, jossa tavalliset ihmiset joutuvat ilman suostumusta deepfake-videoiden tai äänikloonien huijauksen kohteeksi. Esitys ulottuu myös rajoittamaan artistien äänen tai ulkonäön luvatonta kopiointia. Läpi mennessään laki velvoittaisi alustat poistamaan luvattomat deepfake-sisällöt nopeasti ja mahdollistaisi oikeudelliset toimet haitallisten tekoälymallien kehittäjiä ja levittäjiä vastaan.

    Lakialoitteessa huomioidaan myös jo olemassa olevat osavaltiokohtaiset suojakeinot ja oikeudet, kuten Tennesseen ELVIS-laki. Aloitteeseen on tehty muotoiluja turvaamaan sananvapautta, julkista keskustelua ja luovaa ilmaisua – kuitenkaan vaarantamatta tarvetta todelliselle suojalle haitallisia tekoälykopioita vastaan.

    Human Artistry Campaignin vanhempi neuvonantaja tohtori Moiya McTier kommentoi tiedotteessa:

    “Human Artistry Campaign puolustaa jokaisen yksilön oikeutta omaan ääneensä ja kuvaansa. No Fakes Act on tärkeä askel kohti suojaa, joka tukee samalla sananvapautta ja vastuullista tekoälykehitystä. Kiitämme lakialoitteen edistäjiä, jotka haluavat antaa jokaiselle amerikkalaiselle oikeuden omaan identiteettiinsä, nyt kun realistiset deepfaket ja äänikloonit yleistyvät.”

    Human Artistry Campaignin jäsenet ja yritykset kuten OpenAI, Google, Amazon, Adobe ja IBM tukevat lakia.

    Tietoa Human Artistry Campaignista:

    Human Artistry Campaign on maailmanlaajuinen aloite, joka edistää vastuullista tekoälyn kehitystä luovan ekosysteemin ja ihmisluovuuden suojelemiseksi. Kampanja toimii 34 maassa ja sen takana on yli 180 organisaatiota – toimittajista ja muusikoista valokuvaajiin, näyttelijöihin, säveltäjiin, urheilijoihin ja levy-yhtiöihin. Yhteinen tavoite on puolustaa ihmisluovuuden keskeistä roolia teknologian kehityksessä seitsemän ydinperiaatteen mukaisesti. Lisätietoa: humanartistrycampaign.com

    Lisää samasta aiheesta