• EN
  • SV
  • Osa 2: Metadata ja yhden biisin tarina

    Gramexin johtaja Tuomas Talonpoika tarkastelee artikkelisarjassaan ”Musiikin metadata” metatietojen merkitystä äänitealalla. Sarjan toinen osa keskittyy musiikin metadatan ja sen sisällön, kuten erilaisten tunnisteiden, merkitykseen Gramexin ja sen sisarjärjestöjen toiminnassa.

    Arrow down
    Teksti: Tuomas Talonpoika

    Gramexin kaltaiset yhteishallinnointiorganisaatiot vastaanottavat, käsittelevät ja myös jalostavat metatietoja ilman varsinaista ääni- tai videosisältöä. Gramex ei itse tarvitse ääni- tai videosisältöä varsinaisessa ydintehtävässään eli korvausten keräämisessä ja tilittämisessä.

    Tietyissä tilanteissa järjestöt voivat vastaanottaa myös ääni- ja kuvatiedostoja heille rekisteröitävistä äänitteistä. Näin esimerkiksi silloin, kun äänitteitä koskevista audiotiedostoista luodaan äänitekäytön monitorointia varten niin sanottuja ”audio-sormenjälkiä” (Audio Fingerprints).

    Audiosormenjälki on teknologia, jonka avulla kyseinen audiosisältö voidaan myöhemmin tunnistaa ja jäljittää muun muassa MRT-palveluissa (Music Recognition Technology).

    Myös Gramex selvittää äänitekäyttöä eri käyttöalueilla monitorointiteknologiaa hyödyntäen; esimerkiksi musiikkia käyttävissä baareissa ja ravintoloissa. Gramex käyttää MRT-palvelujen teknisessä toteuttamisessa apuna ulkopuolisia MRT-palveluita.

    Gramexille ja sen kansainvälisille sisarorganisaatioille on normaalitilanteissa tärkeää, että äänitteestä tai musiikkivideosta itsestään on saatavissa oikeaa ja laadukasta metatietoa.

    Tarkastellaanpa metatiedon merkitystä yhden country-kappaleen avulla.

    Oikeudellista asiaa ja biisi Yhdysvalloista

    Kun yhdysvaltalaisen laulaja-lauluntekijä Chris Stapletonin country-kappale ”What Are You Listening To” (© Chris Stapleton ja Lee Thomas Miller) soi Suomessa sekä perinteisessä FM-radiossa että samanaikaisesti saman radiokanavan niin sanotussa internet-radiolähetyksessä (Simulcasting), käynnistyy monivaiheinen, kansainvälinen ja ennen kaikkea tekninen prosessi.

    Prosessin lopputuloksena Chris Stapleton saa Suomesta hänelle kuuluvat Gramex-korvaukset. Samalla tavalla myös hänen äänitteensä tuottanut levy-yhtiö saa äänitteen tuottajakorvaukset.

    Ensimmäinen, ehkä hieman yllättäväkin tieto on, ettei Chris Stapleton ole oikeutettu saamaan Suomesta Gramex-korvauksia kappaleen soittamisesta perinteisessä FM-radiossa.

    Syy on äänitteen ”kotimaa” ja lainsäädäntö. Koska äänite on tallennettu Yhdysvalloissa ja äänitteen alkuperäinen tuottaja on yhdysvaltalainen levy-yhtiö Mercury Records, kyseinen äänite ei ole Suomessa Gramex-suojattu FM-radiolähetysten osalta.

    Yhdysvaltalainen äänite ei ole suojattu Suomessa FM-radiolähetysten osalta.

    Tilanne on kuitenkin täysin toisenlainen niin sanotun simulcastingin eli radion samanaikaisen internetradio-lähetyksen suhteen; niistä Gramex-korvauksia maksetaan myös yhdysvaltalaisista äänitteistä.

    Koska Yhdysvaltain lainsäädäntö antaa ”Gramex-suojan” äänitteille digitaalisessa jakelussa, kuten esimerkiksi simulcasting-jakelussa Yhdysvalloissa, saa myös puhtaasti yhdysvaltalainen äänite vastaavan ”korvaussuojan” myös simulcasting-käytöstä Suomessa.

    Oikeudellisesta näkökulmasta äänitteiden suoja perustuu kansainvälisiin tekijänoikeussopimuksiin ja Suomen lainsäädäntöön sisällytettyihin kansainvälisten tekijänoikeussopimusten täytäntöönpanosääntöihin.

    Radiosoitosta rahaksi

    Soiton jälkeen tämän biisin – kuten kaikkien muidenkin yksittäisten radiosoittojen – korvausten tekninen ja osittain myös juridinen tilitysprosessi alkaa Gramexissa.

    Ensin selvitetään äänitteen mahdollinen kuuluminen Gramex-suojan piiriin teknisessä tunnistamisprosessissa. Tässä prosessissa selvitetään tarkasti itse käytetty äänite, äänitteen ensitallennusmaa sekä kyseisen äänitteen alkuperäisen tuottajan kotipaikka.

    Suomessa noudatettavia niin sanottuja äänitteen suojakriteereitä ovat äänitteen ensitallennusmaa ja/tai äänitteen alkuperäisen tuottajan kotipaikka. Ne perustuvat kansainvälisissä tekijänoikeussopimuksissa sovittuihin määritelmiin.

    Musiikin metadatasta ja niihin kytkeytyvistä tiedoista on merkittävä apu näiden suojakriteereiden selvittämisessä. On siis huomattava, että äänitteen suoja voi olla erilainen eri käyttölajeissa.

    Miten korvaus maksetaan?

    Kun äänitteen käyttö on raportoitu Gramexille, ja yksittäinen äänite on tunnistettu ja todettu suojatuksi kussakin yksittäisessä käyttölajissa, siirtyy äänite Gramexin varsinaiseen tilityslaskentaprosesssiin.

    Tässä vaiheessa määritellään Gramexin jakosääntöjen perusteella kunkin yksittäisen äänitteen korvausmäärä. Samalla selvitetään jokaisen yksittäisen äänitteen tuottajaoikeuksien nykyinen omistaja sekä äänitteellä esiintyvät muusikot (kuten Chris Stapleton) ja muusikoiden niin sanotut roolit äänitteen lineupissa.

    Edellä kerrotussa teknisessä ja automaattisessa tunnistamisprosessissa auttavat Gramexin käyttämät lukuiset kansainväliset tietokannat ja datahubit. Niistä saadaan lisää metadataa sekä erilaisia äänitemusiikkialan käyttämiä tunnisteita ja niihin kytkeytyviä tietoja.

    Äänitteen ISRC-koodi on arvokas apuväline.

    Erityisesti tämän esimerkkitapauksen country-kappaleen kannalta oikea levykoodi eli ISRC on tärkeä, sillä kappaleesta on myös Megan Moroney -nimisen artistin levyttämä cover-versio.

    Chris Stapletonin kappaleen ISRC on USUM71304443 ja alkuperäinen levy-yhtiö on kuten aiemmin jo mainittiin Mercury Records. Sen sijaan Megan Moroneyn cover-version ISRC on puolestaan USQX92307073 ja hänen kappaleensa alkuperäinen levy-yhtiö on Columbia Nashville/Columbia Record.

    Mikäli käytetyn äänitteen kohdistaminen Gramexin käyttämiin äänitetietoihin tehtäisiin pelkästään biisin tekijän ja kappaleen nimen perusteella, ei korvausten tilitys menisi välttämättä oikein.

    Mitkä mandaatit?

    Nykyään on yhä yleisempää, että eri käyttölajeista kertyneet korvaukset voivat kuulua eri tuottajille eri käyttölajimandaattien perusteella. Tästä syystä on välttämätöntä, että organisaatiolla on käytössään myös eri käyttölajeja koskevat mandaattitiedot.

    Käytännössä nämä oikeuksia ja niiden tuottoja koskevat erilaiset jaot ja jakosuhteet eli mandaatit voivat perustua erilaisiin sopimuksiin oikeuksista tai lisensoinnista sekä muihin erilaisiin tuottajien välisiin taloudellisiin ja oikeudellisiin järjestelyihin. Oikeuksia ja niiden tuottoja voidaan myös käyttää hyödyksi erilaisissa vakuusjärjestelyissä.

    On myös yhä yleisempää, että äänitteitä ja niiden tuottoja koskevat mandaatit ja edustukset jakautuvat eri tavoin eri maantieteellisillä alueilla. Gramex-oikeuksien osalta on esimerkiksi erittäin yleistä, että esimerkiksi äänitteiden tuottajien Gramex-oikeudet kuuluvat täysin eri tahoille Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoilla.

    Oikeudenomistajien on pidettävä Gramex tietoisena mandaattiasioista – ainakin siitä, mikä on tilanne Suomessa. Erityisen tärkeää se on esimerkiksi niin sanottujen katalogimyyntien yhteydessä. Tällöin on saatava tarkka tieto erityisesti siitä, milloin katalogin uuden omistajan mandaatti alkaa ja milloin aikaisemman omistajan mandaatti päättyy.

    Gramexin vastaanottamissa tiedoissa on siis mandaattien osalta oltava alkamis- ja päättymispäivä. On myös mahdollista, ettei mandaatin päättymispäivää ilmoiteta lainkaan. Tällöin korvaukset maksetaan ilmoitetulle oikeudenomistajalle toistaiseksi.

    Mandaattien alkamis- ja päättymisajankohdan kaltaisten yksittäisten tietojen merkitys on korostunut automatisoitujen prosessien aikakaudella.

    Gramexissa muutokset mandaattitiedoissa voidaan ottaa huomioon myös jälkikäteen saatujen uusien tietojen perusteella. Tällöin jo tilitettyjen ja maksettujen korvausten osalta tehdään automaattisesti tarvittavat uudelleenlaskennat. Tällaisissa tapauksissa on myös alkuperäisten tietojen päivittäminen ehdottoman tärkeää. Päivitysten olisi tietenkin tapahduttava täysin automaattisesti.

    Sen jälkeen, kun äänitteen kulloinenkin tuottajaoikeuksien haltija on saatu selville, selvitetään, kuka on Gramex-korvausten todellinen vastaanottaja.

    Sen jälkeen, kun äänitteen kulloinenkin tuottajaoikeuksien haltija on saatu selville, on myös tärkeää tietää, kuka on Gramex-korvausten todellinen vastaanottaja eli kenelle korvaus käytännössä maksetaan.

    Tuottajaoikeuksien varsinainen omistaja on saattanut valtuuttaa tai siirtää oikeuden maksujen vastaanottamiseen jollekin muulle taholle. Tämä niin sanottu maksujen vastaanotto-oikeus voi jakaantua eri tahoille eri käyttölajien perusteella. Nämä yksityiskohdat selvitetään ja tarkistetaan teknisesti ns. maksatusprosessissa.

    Entä Chris?

    Chris Stapletonin oma osuus korvauksiin selviää myös metadatan ja tunnisteiden avulla.

    Yksittäisellä äänitteellä esiintyvät muusikot voivat olla joko valmiiksi Gramexin omissa tietokantatiedoissa tai sitten äänitteen lineupiin eli muusikkokokoonpanoon kuuluvat muusikot voidaan selvittää erilaisten kansainvälisten järjestelmien ja tietokantojen kautta

    Tämän jälkeen päästään maksutietoihin.

    Käytännössä ulkomaisen muusikon Gramex-korvaus maksetaan harvoin suoraan muusikolle itselleen. Ulkomaista muusikkoa edustaa usein joko ulkomainen Gramex-järjestö tai muusikon käyttämä ulkopuolinen palveluntarjoaja eli niin sanottu tekijänoikeusagentti, joka huolehtii muusikolle kertyvien Gramex-korvausten keräämisestä.

    Myös muusikoiden osalta Gramex-korvaukset voidaan maksaa esimerkiksi eri järjestöille sekä käyttölajien että maantieteellisten alueiden perusteella.

    Muutama sana tunnisteista

    Chris Stapletonin omassa tarkemmassa yksilöllisessä tunnistamisessa voidaan käyttää hyödyksi pääasiassa kahta erilaista kansainvälistä tunnistetta, joko kansainvälistä taiteilijanumeroa eli IPN:ää (International Performer Number) tai/ja kansainvälistä ISNI-tunnistetta (International Standard Name Identifier).

    IPN-tunniste on esittävän taiteilijan yksilöllinen, kansainvälisesti käytetty tunniste, jota käytetään ja hyödynnetään erityisesti kansainvälisten Gramex-järjestöjen välityksellä suoritettavissa muusikkojen korvausten maksamisessa.

    Käytännössä jokaisella Gramexin muusikkoasiakkaalla on oma IPN-tunniste, jonka Gramex hankkii automaattisesti omalle asiakkaalleen. Gramexin muusikkoasiakas voidaan tunnistaa Gramexin asiakkaaksi myös ulkomailla nimenomaan IPN:n avulla. Vastaavasti ulkomainen muusikko tunnistetaan Suomessa vastaavasti IPN-tunnisteen perusteella.

    ISNI-tunniste puolestaan yksilöi kansainvälisesti henkilöiden ja yhteisöjen julkiset henkilöllisyydet ja erottaa samannimiset henkilöt ja yhteisöt toisistaan.

    Gramex hankkii automaattisesti ja maksutta kansainväliset IPN- ja ISNI-tunnisteet jokaiselle suoralle muusikkoasiakkaalleen.

    Gramex hankkii myös automaattisesti ja maksutta kansainvälisen ISNI-tunnisteen jokaiselle suoralle muusikkoasiakkaalleen mikäli heillä ei sellaista jo entuudestaan ole.

    ISNI:n avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa esiintyjien lisäksi myös muita julkisia henkilöitä, kuten taiteilijanimiä, salanimiä ja myös levy-yhtiöitä (oikeushenkilöitä). Myös biisintekijällä on yleensä oma ISNI-tunniste.

    Chris Stapletonin julkinen ISNI on 0000 0004 5854 510X. Sen sijaan Chrisin IPN-numero ei ole julkista tietoa.

    Näiden tunnisteiden sekä niihin liittyvien rekisteritietojen avulla on mahdollista tunnistaa paitsi kukin muusikko erikseen, myös yksittäistä muusikkoa edustava Gramex-järjestö sekä muita korvausten maksamiseen liittyviä tietoja, kuten esimerkiksi verotuksessa käytettäviä asioita.

    Mikäli muusikko on samalla myös biisintekijä, on käytössä yleensä myös kansainvälinen IPI-tunnuste, joka yksilöi biisintekijät käytännössä hyvin pitkälle samalla tavalla kuin IPN yksilöi muusikot. Kansainvälisesti musiikkialalla käytetään IPN:stä, ISNI:stä ja IPI:stä yleistermiä PartyID.

    Tunnisteet ovat siis korvausten maksuprosessissa kaikki kaikessa, ja jokainen musiikkibisneksen toimija voi osaltaan tehostaa alan rahaliikennettä kansainvälisesti standaroitujen tunnisteiden avulla. IPN- ja ISNI-tunnisteiden käyttö lisääntyykin nyt erittäin nopeasti äänitemusiikin alalla.

    Loppu hyvin, kaikki hyvin

    Kokonaan automatisoidussa tunnistus- ja täsmäytysprosesseissa äänitteen ISRC-koodi on arvokas apuväline. Koodin avulla voidaan tunnistaa ja sovittaa yhteen monitavoin metadatan ja siihen liittyvien tunnisteiden kokonaisuutta. Nämä tiedot on tallennettu lukuisiin Gramexin käyttämiin tietokantoihin tai datahubeihin.

    Jatkuvasti kehittyvä ja muuttuva toimintaympäristö asettaa mys oikeudenomistajat haastaviin tilanteisiin.

    Ei ole lainkaan epätavallista, että pienikin riippumaton levy-yhtiö voi saada kymmeniä eri formaatti- ja standardimuotoisia tilitysraportteja järjestöiltä ja alustapalveluista ympäri maailmaa. Korvausten käsittely ja toimittaminen eteenpäin vaatii usein aikaa vieviä selvityksiä ja erittelyjä. Jo tästäkin syystä standardit helpottavat ja tehostavat alan toimintaa.

    Nopeudella ja tarkkuudella on väliä

    Nykyään ei kuitenkaan riitä, että Gramex tilittää ja maksaa rahan oikealle muusikolle tai tuottajalle. Tänä päivänä halutaan tietää myös tarkasti, mistä ja millaisesta käytöstä korvaus tulee.

    Lisäksi korvaukset on maksettava mahdollisimman nopeasti.

    Lisäksi korvaukset on maksettava mahdollisimman nopeasti. Ilman metatietoja korvauksia ei voida maksaa nopeasti eikä kattavilla tiedoilla. Myös Chris Stapletonin country-kappaleen soidessa Suomessa, yli 7000 kilometrin päässä Nashvillestä, erilaiset tiedot kulkevat tehokkaasti metadatan avustuksella.

    Nopeutta ja tarkkuutta auttaa myös metadatatunnisteiden uusin tulokas, ISCC.

    ISCC-koodi (The International Standard Content Code) on yksilöllinen, hierarkkisesti jäsennelty yhdistelmätunniste, joka luodaan ”algoritmisesti” itse sisällöstä (ääni tai video). Näin ollen jokaisen hiukankin erilaisen sisällön koodi tulee olemaan täysin yksilöllinen, koska koodi generoidaan suoraan ääni- tai videosisällöstä.

    Tämän uusimman tulokkaan ISCC:n matka on vasta alussa, joten vielä siitä ei ole käytännön hyötyä Chris Stapletonin äänitteen korvausten tilityksessä.

    Tulevaisuus näyttää, miten tunnisteiden tulokas omaksutaan osaksi korvausten tilityksen monimutkaista kansainvälistä prosessia, mutta ehkäpä näin Chris Stapletonin seuraavien äänitteiden kohdalla. Ja voi hyvin olla, että Stapletonin seuraavista äänitteistä päästää nauttimaan Suomessa jossain vaiheessa myös yhden musiikkialan uusimman ”virtauksen” eli XR:n avulla.

    Lue sarjan muut osat

    GramexPress
    Musiikin metadata: Mitä ja miksi?

    Lisää samasta aiheesta
    Artistit Data Tekijänoikeudet Tuottajat
    Jaa artikkeli