• EN
  • SV
  • Janne Aalto: Arvoa ja arvostusta orkesterimuusikoille

    30.10.2023 Noora Marttila
    Tapiola Sinfoniettan sellisti Janne Aallolle Gramex-korvaukset merkitsevät tärkeää osaa orkesterimuusikon työn arvostuksesta. Kotimaiset klassisen musiikin äänitteet kerryttävät nyt maailmalta aiempaa enemmän korvauksia. Aktiivisesti levyttävä muusikko voi saada käteen huomattavankin summan vuosittain.

    Janne Aalto aloitti sellon soiton nuoren Arto Noraksen opissa Turun musiikkiopistossa. Perheessä musiikki ja soittaminen kuuluivat arkipäivään. Ensi kosketuksen ammattiorkesterissa soittamisesta Aalto sai Turun kaupunginorkesterissa wieniläiskonsertissa 15-vuotiaana.

    Ylioppilaskirjoituksien jälkeen heltisi paikka Sibelius-Akatemiasta. Ammattiopintojen alussa myös Gramex tuli tutuksi, kun Aalto keikkaili erilaisissa kokoonpanoissa äänitysstudioissa.

    Eri musiikkigenrejen käytännöissä näytti kuitenkin olevan eroja. Aallon mukaan klassisen musiikin puolella Gramex-asiat saattoivat jäädä hoitamatta, joskus kokonaankin.

    ”Aina kun oli kevyen musiikin äänityskeikalla, niin oli itsestään selvää antaa Gramex-numero, jonka avulla korvaukset tulivat perille. Mutta klassisella puolella asiat ovat usein unohtuneet tai jääneet retuperälle vähän kaikilta osapuolilta. Tätä asiaa olen sittemmin luottamushenkilönäkin laittanut kuntoon”, kertoo Aalto.

    Gramex-korvaukset ja niitä varten luotu järjestelmä edesauttaa kaikin puolin meidän muusikkojen arvostusta ja rakentaa myös sisäistä itsearvostusta.

    Gramex-korvaukset ovat orkesterimuusikon oikeus aina, kun soitetaan äänitteillä. Monien vaiheiden jälkeen myös Aallon nykyisen orkesterin korvauksissa siirrytään muusikkokohtaisiin tilityksiin.

    ”Gramex-korvaukset ja niitä varten luotu järjestelmä edesauttaa kaikin puolin meidän muusikkojen arvostusta ja rakentaa myös sisäistä itsearvostusta. On syytä olla ylpeä siitä korkeasta tasosta, jolla tässä maassa tehdään klassisen musiikin äänitteitä. Tästä muusikon työstä kuuluu maksaa korvaus muusikoille itselleen. Onneksi ymmärrys asioista on nyt vihdoin lisääntynyt”, sanoo Aalto.

    Orkesterimusiikin suosio on viime vuosina maailmalla noussut, mikä näkyy myös Gramexin muusikoille tilittämissä summissa.

    ”Kiitos suomalaisen orkesterimusiikin kasvaneen kansainvälisen kysynnän ja Gramexin aktiivisuuden, tilitettävät summat eivät enää ole ihan vähäpätöisiä. Summa voi aktiivisesti levyttävällä muusikolla olla vuositasolla merkittävä. Toisaalta pienetkin korvaukset kertyvät maksettavaksi, kun viiden euron tilityskynnys ylittyy,” sanoo Aalto.

    Lisää samasta aiheesta