• EN
  • SV
  • Gramex kuuntelee –kyselyn tulokset: Asiakkaat aiempaa tyytyväisempiä

    22.10.2024 Sari Aalto-Setälä
    Tuoreen asiakas- ja sidosryhmäkyselyn mukaan Gramexin asiakastyytyväisyys on parantunut merkittävästi. Gramexin suositteluindeksi (NPS) oli lokakuun alussa päättyneessä kyselyssä 43 pistettä, kun edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 1,34. Perusteiksi kohonneisiin arvioihin asiakkaat kertoivat tehokkaan tilitysprosessin sekä uudistuneen, aiempaa ammattimaisemman ja kunnianhimoisemman toiminnan.

    Gramex kuuntelee -kyselyssä kartoitettiin Gramexin musiikin esittäjä- ja lupa-asiakkaiden sekä avainsidosryhmien näkemyksiä Gramexin palveluista ja viestinnästä. Tänä vuonna vastaajilta kerättiin myös näkemyksiä Gramexin vastuullisuusohjelmaa varten. 

    Gramex kuuntelee -kyselyyn saatiin yhteensä 515, joista suurin osa oli musiikin esittäjä- ja tuottaja-asiakkaita. Gramexin lupa-asiakkaita tai muita sidosryhmiä oli vastaajissa 30. 

    Perustehtävä merkitsee 

    Lähes kaikki vastaajat pitivät tärkeänä Gramexin perustehtävää tekijänoikeustoimijana eli musiikin käyttölupien myyjänä sekä tehokkaana kerättyjen korvausten tilittäjänä. 

    ”Gramex valvoo ja kerää minulle kuuluvia korvauksia ja on tärkeänä osana mahdollistamassa musiikin tekemistä ammattimaisesti.” 

    Suurin osa vastaajista arvioi (96 %) Gramexin olevan luotettava ja vastuullinen organisaatio, joka pitää hyvää huolta asiakkaistaan ja heidän oikeuksistaan. Asiakaspalvelua ja viestintää kiitettiin.

    Myös Gramexin yhteiskunnallista vaikuttamista pidettiin tärkeänä. Osa musiikin esittäjäasiakkaista toivoisi yhteiskunnallista vaikuttamista vieläkin enemmän.

    Parannuskohteita ja epävarmuutta tulevasta

    Palaute Gramexin digitaalisista palveluista oli parantunut edellisestä kyselystä merkittävästi. Useammassa palautteessa toivottiin kuitenkin esimerkiksi ääniteilmoituksen parantamista sekä MyGramexin entistäkin helpompaa käytettävyyttä.  

    Digitaalisuuden vaikutus näkyi vastauksissa myös toisella tapaa: digitaalisaation ja tekoälyn mukanaan tuoma ansaintalogiikan epävarmuus näkyy erityisesti musiikin esittäjien vastauksissa.  

    Osa kyselyyn vastanneista muusikoista osa koki, että toimeentulo ja tulonmuodostus on etenkin marginaalimusiikin ja alalle tulevien uusien artistien kannalta epävarmaa. Gramexille esitettiinkin toiveita korvausten maksamisesta myös pienemmistä summista tai entistäkin tarkempia soittotietoerittelyjä. 

    ”Suurimpana muutostekijänä voisi olla se, että omasta työstä saisi ihan aitoa oikeaa palkkaa.” 

    Myös pieni osa vastaajista olisi toivonut Gramexille roolia suoratoistoalustojen korvausten keräämisessä. Tällä hetkellä suoratoistoalustojen kuten Spotifyn lisensointi hoituu äänitetuottajien kautta. 

    Vastuullisuus musiikin puolustamista 

    Kyselyn vastanneet pitivät Gramexia luotettavana ja vastuullisena toimijana. Vastanneiden mukaan ydintehtävä hoituu tehokkaasti ja luotettavasti.  

    Perustehtävän hyvää hoitoa pidettiinkin Gramexin vastuullisen toiminnan ydinasiana. 

    Vastuullisuuden osa-alueista tärkeäksi nousi myös kulttuurillinen vastuu eli kulttuurialan roolin puolustaminen yhteiskunnassa. Vastaajat kokivat, että Gramexin vastuullisuutta on parhaimmillaan paitsi ydintehtävän hoitaminen, myös monenlaisten musiikin ammattilaisten toimeentulon edistäminen yhteiskunnassa.  
     
    ”Kiitos, että jaksatte puhua kulttuurin merkityksen puolesta myös hyvinvoinnin ja taloudenkin kannalta. Ilman tekijöitä ei synny kulttuuria eikä pelkkiä säveliä voi laittaa leivän päälle.” 

    Kolmanneksi tärkeimpänä teemana esiintyi ekologinen vastuu Gramexin omassa toiminnassa; esimerkiksi toiminnan hiilijalanjäljen ymmärtäminen.  

    Fakta: Gramex kuuntelee

    Lisää samasta aiheesta