• EN
  • SV
  • Eikö Grand Theft Auto arvosta muusikoita ja musiikintekijöitä?

    19.09.2024 Mervi Vuorela
    Grand Theft Auto on maailman taloudellisesti arvokkain pelisarja, mutta silti se haluaa maksaa musiikista vain taskurahaa.

    Syyskuun 7. päivä brittiläinen muusikko-tuottaja Martyn Ware sai sähköpostia pelivalmistaja Rockstar Gamesilta. Yhtiö pyysi Warelta lupaa käyttää hänen Heaven 17 -yhtyeensä kasarihittiä Temptation uudessa Grand Theft Auto VI -pelissä.

    Kun peliteollisuuden suurin ja varakkain sarja pyytää kappaletta lisensoitavaksi, lauluntekijän luulisi hyppivän riemusta. Viimeisin Grand Theft Auto V on tuottanut maailmanlaajuisesti yli 8,5 miljardia dollaria, ja myös ensi vuonna ilmestyvän Grand Theft Auto VI:n odotetaan rikkovan ennätyksiä.

    Martyn Ware odottikin saavansa kappaleesta avokätisen tarjouksen.

    ”Luonnollisesti innostuneena suunnattomasta rikkaudesta, joka oli tulossa tielleni, skrollasin sähköpostin alareunaan nähdäkseni tarjouksen”, Ware kirjoitti viestipalvelu X:ssä.

    ”Tarjous oli 7500 dollaria – kaikkien tulevien rojaltimaksujen lunastamisesta pelistä – ikuisesti… Painukaa vi**uun.”

    Grand Theft Auto -fanien keskuudessa Waren kommentti herätti nopeasti paheksuntaa. Häntä pidettiin kiittämättömänä, ja moni oli sitä mieltä, että pelin tarjoama valtava näkyvyys olisi itsessään riittävä peruste hyväksyä tarjous.

    Näkyvyydellä ei kuitenkaan makseta muusikoiden laskuja, eikä siitä ole Waren kaltaiselle etabloituneelle musiikintekijälle samanlaista hyötyä kuin aloittelevalle artistille tai yhtyeelle. Ware myös tietää muita paremmin kappaleensa arvon, sillä Temptation on lisensoitu useisiin suuriin Hollywood-elokuviin ja mainoksiin kymmenillä tuhansilla dollareilla.

    Kyse on myös periaatteesta: alhaisen tarjouksen hyväksyminen vahvistaisi oletusta, että julkisuus on hyväksytty maksumuoto ja oikeudenmukaisen korvauksen odottaminen luovasta työstä olisi kohtuutonta. Jos Rockstar Games voi ehdottaa näin pientä summaa ja saada sen hyväksytyksi, seurauksena voi myös olla, että jatkossa kappaleita yritetään lisensoida entistä halvemmalla.

    7500 dollaria ei ole täysin naurettava korvaus, mutta Rockstar Gamesin kaltaiselle tekijälle se on taskurahaa. Tulevan Grand Theft Auto VI:n kehityskustannukset ovat kaikkien aikojen suurimmat, yli kaksi miljardia dollaria, joten budjetista luulisi löytyvän rahaa myös musiikin lisensointiin.

    Jos ei, biisintekijällä on täysi vapaus ja oikeus kehottaa tarjouksen tekijää suksimaan kuuseen.

    Tiesitkö?

    Gramex ei suoraan lisensoi musiikkia videopeleihin, vaan sen hoitaa äänitemusiikin tuottajat, eli usein levy-yhtiöt.

    Lisää samasta aiheesta