
Asiakas viihtyy paremmin ja pitempään
Musiikilla voi luoda erilaisia tunnelmia. Sillä voi vaikuttaa muun muassa siihen, miten pitkään asiakas viipyy liikkeessä tai siihen, minkä ikäisten asiakkaiden paikaksi kauppa tai ravintola mielletään.
Ronald E. Milliman teki 1980-luvulla yhdeksän viikkoa kestävän tutkimuksen supermarketissa. Se osoitti, että rauhallinen taustamusiikki sai asiakkaat viipymään kaupassa pitempään ja käyttämään enemmän rahaa. Hiljainen ympäristö ja nopeatempoinen musiikki vaikuttivat päinvastaiseen suuntaan.
Myös Yalch & Spangenbergin (Washington University, 2000) tutkimus osoitti, että taustamusiikin tyyppi vaikuttaa siihen, kauanko asiakas viipyy liikkeessä ja miten pitkäksi hän oleskelunsa kokee.
Ostoskeskuksessa tehdyn tutkimuksen mukaan taustamusiikki vaikutti mm. asiakkaiden mielihyvään ja innostukseen, jotka taas vaikuttivat ostohalukkuuteen (El Sayed, Farrag & Belk, 2003).
Nuoret kuluttajat haluavat kuulla nuorten musiikkia. Yalch & Spangenbergin (1988) tutkimuksessa nuoret asiakkaat raportoivat käyttäneensä enemmän rahaa taustamusiikin soidessa.