Etusivu » Gramexpress » Gramex-oikeudet laajenivat

Gramex-suojan piirissä olevan musiikin määrä kasvoi 4-5 prosenttia, kun tallennusmaakriteerin rinnalle otettiin kansallisuuskriteeri.


19.12.2017

Suomessa hyväksyttiin Gramexin kannattama lainsäädäntömuutos ja äänitteen tallennusmaa- kriteerin rinnalle otettiin käyttöön myös kansallisuuskriteeri.

Aiemmin Suomessa olivat suojattuja vain ne äänilevyt, jotka on äänitetty Gramex-suojan tunnustavissa maissa. Nyt suojattuja ovat niiden lisäksi muuallakin äänitetyt levyt, kunhan tuottajan kotimaassa tunnustetaan Gramex-suojaa.

Muutoksen jälkeen äänite voi tulla suojan piiriin kahta kautta, joko tuottajansa kotimaan tai äänitysmaan mukaan. Nämä eivät sulje toisiaan pois, vaan toimivat rinnakkain.

Jopa suomalaisia äänitteitä

Arviot suojatun musiikin määrän kasvusta liikkuvat 4–5 prosentin välillä.

”Kansallisuuskriteerin käyttöönotto kasvatti suojan piirissä olevien äänitteiden käyttömäärää neljä prosenttia”, kertooGramexin tilityspäällikkö Kari Niemelä Suomen tilanteesta.

”Koska tästä on hyötyä edustamillemme oikeudenhaltijoille ja tämä helpottaa käytännön työtä äänitedatan kanssa, Gramex oli asiassa aloitteellinen.”

Merkittävin Gramex-suojan ulkopuolella oleva maa on Yhdysvallat. Jos eurooppalainen bändi on äänittänyt levynsä jenkkistudiossa, Gramex-korvauksia ei ole tähän asti tippunut. Nyt tämä siis muuttuu.

Mitä musiikkia

Mitä levyjä tämä siis koskee. Ketkä esimerkiksi ovat käyneet tekemässä levyjä jenkkistudioissa tai vaikka Karibialla?

Kari Niemelä luettelee nipun tunnettuja levyjä. ”Dire Straitsilta tulee heti mieleen neljä äänitettä: Brothers In Arms (1985), Love Over Gold (1982), Making Movies (1980) ja Communique (1979).”

Joukossa on suomalaisiakin. ”Jussi Raittisella on kaksi tällaista äänitettä, Nashville (1976) ja Rollin’ The Rock (1977).”

Gramex-suojatun musiikin määrän kasvu vaikuttaa Gramex-korvauksiin. Gramex neuvotteli asiasta taustamusiikki-asiakkaita edustavien toimialajärjestöjen kanssa ja tiedotti hinnantarkistuksesta kirjeellä marraskuun alussa.

Korvaukset nousevat suojatun musiikin määrää vastaavalle tasolle kahden vuoden kuluessa.

TEKSTI: LAURI KAIRA JA KUVA: DEAN HAMMEL / DREAMSTIME

> Palaa Gramexpressin aloitussivulle